Slovenské divadlo tanca je totálne divadlo, s herectvom, s rekvizitami, emóciami, krikom, hovoreným slovom a dych berúcimi choreografiami. Minulý rok SDT predstavilo svetu nové predstavenie Amadeus - moderný balet inšpirovaný príbehom geniálneho hudobného skladateľa Wolfganga Amadea Mozarta.
Tento baletný príbeh sa zameriava na Mozarta ako osobnosť, ktorá svojou genialitou predbehla dobu, a preto často vynikala z davu. Predstavenie zobrazuje jeho životné príbehy, ktoré presahujú do súčasnosti a zobrazujú univerzálne témy o výnimočnosti a nepochopení zo strany priemerných ľudí.
Predstavenie "Amadeus" je známe svojimi rôznymi výrazovými prostriedkami, ktoré kombinujú tanec s divadlom, a snaží sa ponúknuť divákom niečo viac než len abstraktný tanec. Cieľom je priniesť príbehy, ktoré sú zrozumiteľné a emocionálne silné, schopné rozosmiať aj rozplakať. Tanečníci podávajú fantastické výkony, ktoré sú podporené nádhernou hudbou Mozarta.
Moderný balet AMADEUS si vieš poslednýkrát vychutnať naživo 19. februára a 12. marca v Bratislave v divadle JANART. Vstupenky si zakúpiš v sieti Ticketportal TU.
Hlavnú postavu Amadea stvárňuje talentovaný tanečník Miňo Figura, ktorý je členom Slovenského divadla tanca už niekoľko rokov. O tom, aké je to stvárňovať postavu, akou bol Mozart v období klasicizmu, nám porozprával osobne v našom rozhovore.
1. Čo ťa najviac zaujalo na divadelnom predstavení Amadeus?
Celkovo mám rád ťažšie témy. Zaujal ma Mozartov život a to, ako to Jano ako režisér poňal. Veľa sa tam hráme s hereckými časťami a náročnými choreografiami. Celkový wau efekt predstavenia dopĺňajú určite aj kostýmy od úžasného návrhára Lukáša Krnáča.
2. Ako si sa pripravoval na úlohu hlavnej postavy v tomto modernom balete?
Jedna z najväčších výziev je podľa mňa to, že je to veľmi fyzicky náročná rola. Posilku striedali tréningy a tréningy posilka. No okrem fyzickej stránky, som sa snažil nájsť v sebe hlavne vlastné spracovanie Amadea. Aký bol podľa mňa, ako by som ja reagoval v určitých momentoch, ako by som sa cítil ja na jeho mieste.
3. Predstavenie Amadeus spája moderný balet s klasickou hudbou. Ako si vnímal túto kombináciu počas príprav a vystúpení?
Klasická hudba je niečo nestarnúce. Niečo čo tu bolo, je a vždy bude. Sú to skladby, ktoré majú takú emóciu v sebe, ako má málo súčasných skladieb. Za mňa to určite umocňovalo celkový zážitok z príprav aj samotného predstavenia.
4. Čo pre teba osobne znamená interpretovať život a dielo Wolfganga Amadea Mozarta na javisku?
Je to obrovský rešpekt, zodpovednosť a celkovo vďaka, že som dostal túto príležitosť.
5. Ako prebiehali prípravy s režisérom Jánom Ďurovčíkom a ostatnými členmi tímu?
Na rôznych hereckých častiach s nami Jano pracoval ako spoločne, tak aj individuálne. Snažil sa vždy zachovať určitú esenciu, ktorú chcel on, ale pracoval s nami aj veľmi indivudálne. Pozná nás aké sme osoby a čo vieme priniesť do daného predsstavenia.
6. Čo bolo pre teba počas procesu prírpav naviac inšpirujúce?
Inšpirúca bola celkovo Janova práca v procese tvorby. Ja som bol ako tanečník prvýkrát pri vzniku úplne nového baletu. Mal som teda vďaka tomu možnosť vidieť, ako sa jeho vízie postupne napĺňali.
7. Môžeš nám opísať nejaký moment z príprav, ktorý ťa obzvlášť ovplyvnil alebo zostane vo tvojej pamäti?
Pamätám si moment, kedy sme dokončili celé predstavenie a pustila sa záverečná hudba s nahratým textom a vtedy som sa veľmi rozplakal, lebo to bolo emotívne, Ja ako postava síce z toho voice overu vychádzam pozitívne, ale je to niečo čo chytí bežného človeka za srdce. Sú to určité otázky, ktoré si kladiem aj ja a asi aj veľa bežných ľudí.
8. Ako si sa cítil pri premiére predstavenia? Čo pre teba znamenalo vystúpiť pred publikom v hlavnej úlohe?
Pred premiérou som nespal, nejedol ani doma som nemohol byt. Musel som sa ísť prejsť a išiel som na nákupy minúť veľa peňazí. Potom som išiel do Trnavy na premiéru a bol to pre mňa obrovský rešpekt, lebo ako hlavná postava beriete zodpovednosť za veľa vecí, ktoré sa dejú na javisku. Je to skvelý pocit, no taktiež stresujúci.
9. Aké reakcie si zaznamenal od divákov a kritikov na tvoje stvárnenie Amadea?
Ja som sa osobne stretol len s pozitívnymi reakciami. Diváci v tom videli emóciu, čo je niečo, čo si chcem navždy zachovať,. Aj keď sa niekedy stanú chyby, no pokiaľ emoóie idú von, som spokojný.
10. Čo považuješ za najväčší úspech tohto predstavenia - pre teba osobne a pre tanečné umenie ako také?
Pre mňa osobne to bola moja prvá hlavná postava, ktorú som hral. Pre ľudí je to podľa mňa opäť tá emócia, ktorú predstavenie v tebe zanechá. V kontexte tanečnej scény je to inscenácia, ktorá priniesla nové nápady, spôsoby pohybu a inšpirácie.
11. Máte už nejaké ďalšie tanečné projekty alebo predstavenia, na ktoré sa tešíš alebo už na nich pracujete?
Práve teraz skúšame predstavenie Zvonár u Matky Božej a nachádzame sa v skušobnom procese. Teším sa na to, pretože budem mať možnosť hrať postavu Zvonára. No a nakoľko som sa presťahoval do Prahy, snažím sa zamerať aj na vlastnú choreografickú tvorbu a čím ďalej ju rozvíjať.
K vizuálnej stránke predstavenia prispievajú originálne kostýmy od mladého avantgardného návrhára Lukáša Krnáča. Krnáč, ktorý je považovaný za jeden z najväčších talentov súčasnej módnej scény na Slovensku, vytvoril kostýmy, ktoré obohacujú celkový zážitok z predstavenia a dodávajú mu jedinečný estetický rozmer. Ako prebiehali prípravy AMADEA si môžeš pozrieť TU.
Spojenie vynikajúceho tanca, nádhernej hudby a avantgardnej módy robí z predstavenia "Amadeus" výnimočný zážitok, ktorý osloví široké spektrum divákov a poskytne im hlboký emocionálny a umelecký zážitok. Na javisku Divadla JANART sa v rámci dvoch výnimočných večerov – 19. februára a 12. marca premiérovo predstavia aj noví členovia SDT z USA, Talianska, Veľkej Británie, Českej republiky a samozrejme Slovenska.